donderdag 3 maart 2011

Trends in media, marketing en communicatie

  • Door de komst van het interactieve web veranderd het medialandschap continu. De media werken steeds sneller, er is een continue stroom aan berichten en de concurrentie is groot. Sociale media maken het mogelijk relevante zaken van irrelevante zaken te onderscheiden en op de hoogte te blijven van vrienden, relaties en interesses.
  • Draadloze netwerken en verbindingen zorgen dat mobiele media als smartphones, tablets en gaming devices in opkomst zijn. Men is overal in staat te communiceren, content te consumeren en spellen te spelen.
  • De fragmentatie van het medialandschap maakt het bereiken van de doelgroep complexer. Broadcasting is minder effectief aan het worden en men maakt door middel van narrowcasting (gericht benaderen) en customized communication (communicatie op maat) contact met de doelgroep.
  • Proximity marketing wordt steeds meer ingezet. Specifieke plaats- en tijdgebonden communicatie die de doelgroep moet activeren, betrekken of inlichten. De mogelijkheid je sociale netwerk van je locatie-informatie te voorzien maakt het mogelijk speciale aanbiedingen te ontvangen gebaseerd op je locatie. Naast foursquare en Gowalla, die hierop inspelen, voegt Scvngr een spelelement toe. Je kan prijzen winnen door aan competities mee te doen en merken kunnen speciale challanges uitschrijven om consumenten te binden.
  • Crowdsourcing innovatie is een manier waarmee er kennis vergaart van het publiek, de klant of doelgroep, om de eigen product- en dienstverlening te optimaliseren of ideeën op te doen voor nieuwe projecten. Ondernemers hebben met crowdsourcing een effectieve manier om te luisteren naar hun klant en in te spelen op de (sluimerende) behoefte.
  • Door middel van crowdfunding verzamelt men middelen via de ‘crowd’ om een project te realiseren. Zo kan je op Facebook credits winnen door je voedsel te verbouwen, via TenPages.com je manuscript paatsen en je eigen boek uitgeven of aandelen kopen van een potentiële bestseller. Voordekunst.nl helpt je kunstprojecten realiseren en Dialogues Incubator slaat de brug tussen groeibedrijven en kleine investeerders. Met crowdfunding hebben fans van de Nederlandse animatiestudio Blender bijgedragen aan de financiering van de animatiefilm Sintel.
  • Likeonomics is een begrip dat voortvloeit uit de social media. Het gaat om de manier waarop relaties, individuen, meningen en storytelling geloofwaardigheid helpen geven aan merken, producten en diensten.
  • Crossmedia is de kruisbestuiving van verschillende media, zoals theater, film, televisie, radio, print, internet, games, mobiele toepassingen en live-events. Typisch is een crosssectorale aanpak die leidt tot nieuwe samenwerkingsverbanden. Bijvoorbeeld televisieprogramma’s waarvoor men ook een tijdschrift en internet combineert of een website die verder leeft op televisie als zelfstandig programma.
  • Transmedia storytelling is het vertellen van een verhaal over verschillende platformen. De gebruikers kunnen op verschillende momenten in het verhaal instappen en door eigen inbreng de verhaallijn beïnvloeden. Aan de hand van storytelling wordt  communicatie concreet gemaakt en de aandacht gepakt. De storytelling techniek bevat o.a.: een doel van de verteller, een perspectief van waaruit het verhaal verteld wordt, een opbouw (begin, midden en eind) van het verhaal, een dramatische lading om de aandacht vast te houden één of meer verrassende wendingen en een unieke, persoonlijke ervaring. Transmedia Storytelling leent zich voor verschillende media en is extra effectief door een crossmediale uitvoering.
  • Cloud computing is een overkoepelend begrip dat lokale afhankelijkheid overbodig maakt. De cloud zorgt ervoor dat we mobiel zijn en ons overal kunnen voeden en verbinden met de wereld om ons heen.
  • Simplification is een gevolg van de informatie overdaad om orde en controle te geven op de processen van consumenten. Zo kan je met Yoono of Tweetdeck je verschillende sociale netwerken beheren en stellen steeds meer websites je in staat om met een druk op de knop jouw waardering te geven via Facebook of je volgers te informeren via Twitter.
  • Content curation zorgt voor een kwaliteitsfilter in de overvloedige kwantiteit van informatie. Het gaat om het selecteren, organiseren en delen van relevante, waardevolle, overzichtelijke informatie binnen een specifiek onderwerp of thema om de gebruiker te bedienen op basis van zijn persoonlijke voorkeuren. Een treffend voorbeeld van content curation is de social media ezine app voor de iPad, Flipboard, die jouw socials aantrekkelijk presenteert of de nieuwe webdienst Feedly, die als een personalized magazine fungeert.
  • Door de iPad zijn Ezines als apps in opkomst. Er zijn verschillende producenten die Ezines produceren waarbij de content op de persoonlijke voorkeur van de lezer wordt afgestemd. Zoals de voorbeelden van Flipboard en Feedly. Met de iFly van KLM kan je jouw favoriet plekjes ontdekken en direct de reis boeken.
  • Transparante feedback van klanten zorgt voor vergrote legitimiteit en betrouwbaarheid van het merk, product en dienst en kan gaan dienen als een effectief makerting kanaal. Zo heeft Zappos in 2010 veel opzien gebaard en nieuwe klanten aan zich gebonden met hun real-time customer service.
  • Explosieve groei van het aanbod en gebruik van apps. Mede dankzij de rijkere content ervaring en geconcentreerde applicatie van de content zijn er via iTunes bijna 10 miljard apps gedownload.
  • Consumenten laten weten wat ze willen en luisteren naar de klant is daarmee belangrijker dan ooit. Het vermenselijken van het merk is hierdoor in opkomst en het gebruiken van werknemers als helden kan daarom effectief gebruikt worden om het verhaal van het merk te vertellen en een menselijk en sympathiek karakter te geven.
  • Succesvolle ondernemingen richten hun consumentenervaring en sociale media strategie dusdanig in om gepassioneerde volgers te creëren die hun sociale netwerk inspireren aan de ervaring mee te doen.
  • Online video is nog sterk aan het groeien. Volgens een onderzoek van Tubemogul en Brightcove, over de ontwikkeling van online video, zijn in het derde kwartaal van 2010 12% meer online videos gekeken dan een kwartaal daarvoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten