donderdag 3 maart 2011

Trends in bedrijfscommunicatiemiddelen

  • Digitale, interactieve informatie vervangt ook bij bedrijven steeds meer de fysieke communicatiedragers. Elk bedrijf heeft inmiddels een eigen intranet en steeds meer bedrijven hebben een sociaal intranet; de artikelen en berichten bevatten reacties van gebruikers.
  • Er wordt meer geïnformeerd via nieuwsbrieven en digitale informatieverstrekking door middel van gestandaardiseerde communicatietools, zoals email- en nieuwsbriefsjablonen.
  • Er wordt steeds meer in realtime samengewerkt aan documenten door gebruik te maken van social media of diensten als Google of Cisco bedrijfsapplicaties.
  • Het ontstaan van Twitter heeft geleid naar soortgelijke initiatieven in afgeschermde, bedrijfsomgevingen. Zo maakt Yammer het mogelijk om berichten te plaatsen op haar netwerk die alleen gezien kunnen worden door de leden van de specifieke organisaties, groepen of netwerken binnen die organisaties. Deze social media binnen bedrijven draagt bij aan de openheid, het verkrijgen van feedback en ideeën en maakt het mogelijk sneller te schakelen.
  • Grote bedrijven stimuleren het thuiswerken door hun medewerkers smartphones van de zaak te geven. Dit zorgt ervoor dat de medewerker thuis eerder geneigd is door te werken, door uit nieuwsgierigheid toch even dat binnenkomende mailtje te lezen en vervolgens te reageren.
  • Meer dan de helft van de het internet verkeer bestaat uit video. Video verandert de manier waarop mensen organiseren, communiceren, informeren. Denk daarbij aan conference calls, promotiefilms en educatieve video’s.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten