Sinds het uitbreken van de financiële crisis zijn banken voorzichtiger in de kredietverstrekking aan kleine ondernemers. Start-ups moeten door het vastgelopen kapitaal op bank- en overheidsbalansen alternatieve financieringsbronnen vinden. Zoals crowdsourcing ondernemingen helpt om consumenten beter te begrijpen en hun marketing te optimaliseren, kan de 'crowd' ook voor het financiële probleem een oplossing bieden.
![]() |
Oliver Stone's Wall Street: Money Never Sleeps |
Dit zijn zomaar twee voorbeelden van microtrends die voortkomen uit maatschappelijke verschuivingen ofwel megatrends. De VPRO documentairefilm 'Waar is de woede??' behandelt de maatschappelijke gevolgen van geldontwaarding in Indonesië. Door de toenemende inflatie neemt het gebruik van de Dinar en de Dirham toe. Deze gouden en zilveren munten worden verruild voor het (door de overheid gecreëerde) papiergeld, om de koopkracht te beschermen. In Amerika zijn goud en zilver 'pown-shops' in opkomst. Het idee is ook hier; verruil je waardeverliezende dollars in waardevaste edelmetalen; gouden of zilveren Krugerrands, Golden Eagles of Maple Leafs. In luxe hotels in Dubai en Abu Dhabi kun je gouden munten en staven pinnen. Je checkt even de laatste goudprijs op je iPhone en trekt je 24-karaats goud voor dezelfde prijs uit de muur. Mocht het product je niet tevreden stemmen, verkoop je het binnen tien dagen terug voor dezelfde prijs.
![]() |
De Islamitische gouden Dinar en zilveren Dirham munten |
Banken zijn na de krediet-crisis een stukje voorzichtiger in het uitlenen van geld. Zeker in het verstrekken van leningen aan risicovolle start-ups. Het financiële ondernemingsklimaat (vooral in de VS) wordt bemoeilijkt en bedreigt door nieuwe, nog complexere regelgeving en beloften van strenger toezicht die de bedrijfsvoering verder bemoeilijkt en duurder maakt. In Europa wordt, na de wereldwijde overheids-stimulansen en reddingsoperaties gevreesd voor de verspreiding van soevereine krediet-crises; de Griekse tragedies dreigen opgevolgd te worden door Ierse katers, Spaanse zonnesteken en Portugese bosbranden. Door de overheveling van de mega-tekorten in de bankbalansen naar overheidsbalansen is het vertrouwen in westerse financiële instellingen en overheden in 2009 op een dieptepunt belandt.
Sinds het redden van de "too big to fails" is krediet moelijker productief in te zetten. De markt is verstoord. Krediet is vastgelopen en kapitaal wordt vernietigd. Door het redden van deze grootheden zijn ze nu immers groter dan ooit en technisch gezien nog steeds niet solvabel. Ze zijn alleen liquide omdat ze (vrijwel) gratis geld kunnen lenen. Goed voor de grote bankmanagers, -medewerkers en beleggers, maar slecht voor de kleine ondernemer (die doorgaans de politieke connecties mist) en natuurlijk voor iedereen met spaargeld en beloften in de toekomst te zullen worden betaald in verwaarloosd papiergeld.
De reactie van overheden wereldwijd is dus meer krediet pompen in verliesmakende, niet-productieve en kapitaalvernietigende ondernemingen en bezittingen. Sinds daar al te veel krediet invloeide om de financiële en economische problemen te creëren, zal nog meer krediet daarin het probleem niet oplossen. Integendeel; de waarde van het ruilmiddel waarin de kredieten worden verstrekt zal hierdoor hoogstwaarschijnlijk verder afnemen. Een mogelijkheid die ondernemers hebben om deze structurele problemen te omzeilen is door de waardeverliezende ruilmiddelen (zoals euro's, dollars en ponden) te omzeilen door middel van meer ruilhandel en samenwerkingen. Naarmate dit probleem voortduurt worden alternatieve ruilmiddelen, zoals grondstoffen, namelijk aantrekkelijker en alternatieve investeerders noodzakelijker.
De alternatieve investeerder kan opereren zonder tussenpersoon, zoals bank of fondsmanager, en meer controle hebben over zijn vermogen. Interactieve media maken ons minder afhankelijk van grote en logge instellingen met politieke connecties. Ze maken het mogelijk direct met elkaar in contact te komen, op een laagdrempelig manier informatie te verspreiden, zelf te publiceren, censuur te omzeilen, sociale initiatieven te nemen en te interacteren om onze persoonlijke belangen en behoeften direct te vervullen. Dit kan zowel naar virtuele als naar reële waardecreatie leiden... En dat gebeurt ook. Zo kan je op Facebook credits winnen door je voedsel te verbouwen en met multiplayer platforms als Apple's recentelijk gelanceerde Game Center onafhankelijk games creëren en distribueren voor de mobiele (Apple tm) gamingmarkt. Via TenPages.com kun je je manuscript paatsen, gefinancierd worden en je boek uitgeven of zelf aandelen kopen van een potentiele bestseller. Voordekunst.nl helpt je kunstprojecten realiseren en Dialogues Incubator slaat de brug tussen groeibedrijven en kleine investeerders. Fans van animatiestudio Blender hebben bijgedragen aan de financiering van de film Sintel.
De trend crowdfunding is hiermee geboren. Crowdfunding lijkt door de voortdurende schuldenproblematiek een kansrijke toekomst te hebben; de markt zal het hard nodig hebben om te innoveren. Zeker wanneer overheden de zombie-banken blijven ondersteunen met goedkoop geld. Daarnaast kan de markt het goed gebruiken wanneer zombie-banken zombie-staten creëren en de monetaire inflatie zichzelf in fiat geldmoord uiteindelijk ophangt. De markt zal dan immers alternatieve middelen moeten vinden om te ondernemen. Beschikbaar kapitaal zal sneller en vrijer moeten stromen om vastgelopen, belastbaar en waardeverliezend fiat geld te omzeilen.
![]() |
Een voorbeeld van crowdfunding en cocreatie is de film animatiefilm Sintel. Het produceren van Sintel heeft in totaal vier ton gekost en is het werk van veertien animators uit diverse landen. Fans en bedrijven gaven geld om de film te realiseren. |
Trendpiramide: van megatrend (maatschappelijk niveau), via maxitrend (consumentenniveau) naar microtrend (marktniveau). Crowdfunding zal moeten innoveren om de markt te stimuleren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten